mandag, mars 05, 2018

Tre små bokstaver - L E V


Jeg liker mandager, jeg. De er så fulle av muligheter og optimisme - gang på gang. Det er jommen fint å ha denne jevne troen på og tilliten til at jeg har fine ting foran meg. Samtidig opplever jeg det viktigere enn noen gang å ikke bli borte i nettopp "foran meg". I ordene, tankene, ideene og forestillingene om det som skal komme... Leve kan jeg jo bare gjøre akkurat NÅ. 

I dag må jeg derfor dele litt av prosessen bak denne AJ-siden. Den startet nemlig i framtiden. Jeg fant frem noen gamle art-journal-stempeltekster fulle av gode sitater og sannheter. AJ-siden var hvit og fin, og når jeg stemplet de fine tekstene med sort blekk, ble de nesten som i sangen om "Du skal få en dag i mårå, med blanke ark og fargestifter til...". Så rent og tydelig og enkelt. Helt til jeg stemplet "Fake it 'till you make it"-babe'n. Den fikk skikkelig dårlig trykk og plutselig satt jeg der og kjente at det traff meg rett i magen! Plutselig ble det dårlige avtrykket nettopp bare det - et dårlig avtrykk. Tekstene rundt ble bare massivt kaos og harde bokstaver. Jeg ble irritert og pøste på med enda mer bokstavkaos på kryss og tvers! Prøvde å skrive litt med hvit penn oppå for å redde tankene, men alt druknet. 

Ok, så stemplet jeg fake-dama én gang til, på et rent ark, klippet ut og limte den over. Nå ble i alle fall trykket skikkelig, og jeg digger jo egentlig dama! Hu er kul og har attitude! Så drit i ordene - få frem dama, Åshild! Fram med farger - få dama til å skinne her og nå. Pøs på med glitrende gullprikker også! Jeg klippet ut en glossy, smilende munn fra et blad og plasserte den først som munn på dama, men da ble uttrykket plutselig så sarkastisk og det vil jeg ikke. Jeg liker dama og jeg liker smilet - begge må få skinne naturlig. Bokstavene LEV kom plutselig, kanskje inspirert av den lattermilde munnen? 

Tekstsiden måtte også lages. Som en renere variant av kaossiden, kanskje. Det er det jeg liker så godt med art journaling og kunstterapeutisk jobbing: ut av kaoset kommer det ALLTID et fokus. Og mitt fokus ble så tydelig på tekstsiden. Bokstavene er der, men de er utkrystallisert i 3 av dem: L E V. For i dag er det det jeg trengte å høre. Joda, det er mandag og tid for ny uke, nye planer og alt det der, men det er også - like viktig - tid for å leve akkurat her og nå. 

Så - kos dere med ny uke, blanke ark og nye muligheter, men også med å LEVE. 







1 kommentar

Synnøve sa...

Så fantastisk flott!! Du er bare god, Åshild!! Du er til stor inspirasjon <3
stor klem,