onsdag, april 19, 2006

Go'boka mi

Jeg prøver noe nytt nå. For alle de andre metodene jeg har prøvd før, de skjærer seg etter en kort stund... Vanligvis når jeg prøver å endre på ting, tar jeg tak i de tingene som jeg ikke er flink til, de jeg ikke er stolt av, ting jeg ikke er fornøyd med. Jeg griper tak i det, banker det inn i hodet mitt jevnt og trutt - for å være sikker på at jeg ikke glemmer det. Så skal tingene endres - én gang for alle! Og som vanlig er det kun 120% innsats som teller. Og det pleier å holde noen dager, og så skjærer det seg... Det funka ikke, dette heller...

Så jeg prøver noe nytt nå. Jeg prøver å snu opp-ned på hele greia. Fra å være ivrig bruker av "Tadegsammen-skjerpdeg"-boka, er jeg nå forsiktig igang med "Go'boka mi".

Nå skal det ikke hode-bankes mer. Nå skal det smiles! Hver dag skal jeg finne minst 2 ting - store eller små - som jeg er stolt av å ha gjort eller klart, ting som jeg er fornøyd med, skryte av meg selv! Hiiihaaa!

Gårsdagens to ting var lette å 'finne', for gårsdagen var dagen for store ting! Men idag ble det vanskelig, for dagen i dag har vært dagen for bare små ting... ingen store prestasjoner å vise frem. Og nå må jeg stoppe meg selv før hele intensjonen med go'boka har blitt helt borte! Go'boka skal ikke bli en pokalutstilling. Det skal være rom for de små tingene også... Det er på dager som i dag go'boka virkelig er viktig. Okey, jeg har ikke utrettet de store tingene idag, ingen heltedåder eller store beslutninger. Men den gode og nære praten med ei jeg er glad i, - det teller vel? Og klesvasking? Og plenraking? Og 5 nylagede kort?

Ikke store ting. Bare akkurat passe for dagen idag!


- og da kom denne sangen ploppende inn i hodet mitt, så jeg tar den med her, jeg :)

Akkurat passe

Akkurat passe sur
Akkurat passe gla'
Akkurat passe gla' og sur
passer jo ganske bra.

Akkurat passe bli'
Akkurat passe sint
Akkurat passe sint og bli'
passer jo ganske fint.

Akkurat passe snill
Akkurat passe gal
Akkurat passe snill og gal
Akkurat helt normal

Akkurat passe smal
Akkurat passe brei
Akkurat passe over alt
Akkurat passe meg.

Trond Brænne

2 kommentarer

Lene S sa...

Go´boka ideen er genial! Et klokt valg ;o) Og de "små" tingen du har utrettet i dag er da slett ikke små! Det er slike ting som gjør hverdagen vår, vi må huske å stoppe opp å tenke over hva som er så godt med akkurat de "små" tingene. Så GODT å kunne være ute å rake (frisk luft, vårvær, helse til å kunne gjøre det), så GODT å kunne være kreativ (en gave ikke alle har), så GODT å kunne snakke med en god venn (takk og lov for gode venner :o)) Klesvask....? Æsj, nei det er det ikke mye godt å si om ;o)

Herlig dikt av Trond Brænne. Takk for at du la det ut, tror nok ganske sikkert jeg kan få bruk for det;o)

Og takk for de koselige hilsene du legger igjen i bloggen min, de gleder meg hver gang!

KLEM

Anonym sa...

Ofte er de små tingene mye viktigere som de store prestasjonene... Man får riktignok ingen gullmedaljer og store pokaler, men hvilken verdi har vel disse der de står og støver ned....?
Det å ha hjulpet og gledet en venn, er så mye mer verdt enn all verdens pokaler...
Så du kan notere mange gode ting i den fantastiske go'boka di idag... :)

Takk for at du la ut denne herlige sangen av Trond Brænne ! Jeg kjenner at jeg virkelig trenger disse ordene idag....

Tusen takk, Åshild, for at du er du !!!
Håper du får en fin dag ! :)
Klem