fredag, desember 18, 2009

*piiiip*

Nå har det gått så lang tid siden sist jeg blogget at jeg nesten har glemt hvordan jeg gjør det... Det har vært en litt for hektisk høst, dette - med farteprogram så godt som hver eneste helg siden sommeren. Og med hangleform, sår hals og snufsenese i nesten like lang tid, sa det plutselig bare stopp. Helt tomt batteri. Og den siste måneden har jeg ladet opp igjen så godt jeg har kunnet, blant annet ved å droppe alt som droppes kan... deriblant både blogging og kreative sysler. (Kortet over ble laget enten i fjor eller året før....)

Og så fikk jeg plutselig et veldig behov for å rydde rundt meg. Og da mener jeg ikke bare sånn overflaterydding som jeg egentlig er aller best på. Nope. Nå snakker vi helomvendingsrydding! Tømme alt, sortere, kaste, omorganisere og få på plass igjen. Og den i utgangspunktet snille og enkle planen min bare vokste og vokste - større og større! Og fra å bare skulle finne et bedre system på hobbykontorrommet mitt, kom jeg plutselig på å flytte hobbyrommet til et av rommene i kjelleren. Men det rommet har vi brukt som verksted, proppet full av ti millioner duppeditter fra Clas Ohlson, Biltema og Maxbo, i tillegg til ørten malingsspann... og det måtte jo flyttes for å i det hele tatt få plass til mine ti millioner duppeditter - selvfølgelig! Og siden vi ikke har en haug med tomme rom i huset, måtte vi tømme et av de andre rommene for å få plass... og så nok et rom for å få plass til det vi tømte ut av rom nummer to... jepp, skjønner tegningen? Nå - mer enn 3 uker senere - har vi vært innom nesten alle rommene og F Y så utrolig mye tingogtang vi har samlet opp...!

Når stua var i farta, ble - vips - skinnsalongen solgt på Finn... Og like - vips - måtte vi til Ikea og kjøpe en ny sofa.... Og minst like - vips - så forsvant spisestuemøblene, og nok en - vips - svipptur innom Blå Kors sin bruktsjappe i Tønsberg ble det ny spisestue også (gubben kaller den "gamliskroken"....).

Herlighet, jeg blir nesten anpusten av bare å fortelle om dette, jo! Men, det nærmer seg heldigvis slutten nå. Et tonn med tingogtang er sendt til Blå Kors, en haug på søppeldynga og resten har fått nye og mer funksjonelle plasser. Jeg har store planer om å både male vegger, tapetsere og svinge kosten over noen av møblene, men det blir ikke før jul... Nå skal de siste tingene på plass og så skal det jommen bli jul i Grendeveien også! Og p a u s e fra ryddeprosjekter!

Det kommer nok noen bilder fra heimen snart, men i mellomtiden viser jeg fram noe jeg har laget heeelt selv! Jeg har jo nettopp lært meg å hekle - og koser meg virkelig med det! Har flere prosjekter på gang... Og her en kveld irriterte jeg meg over de utrolig kjedelige lampettene i vinduet og bestemte meg for å gjøre noe med dem i stedenfor å kaste dem eller gi dem bort. De funker jo, selv om de er kjipe å se på. Så satte jeg i gang med heklekroken (og jeg minner dere på - i all beskjedenhet - at jeg nettopp har lært meg å hekle!). Uten peil eller oppskrift satte jeg i gang med å hekle nye lampeskjermer! Jeg har ennå ikke helt knekt lesekoden når det gjelder hekleoppskrifter, så jeg endte opp med å komponere noe helt av meg selv. Og jommen ble det ganske så stilig!

Sånn ser lampa ut:

Sånn ble hekleskjermen:

Og sånn er den på:
Og med lyset tent:
Vel, det ble en lang sak.... Jeg vet ikke hvordan dagene fremover blir, men jeg vet at jeg iallfall gleder meg til å bruke det nye hobbyrommet mitt - når det måtte bli. I mellomtiden ønsker jeg dere gode førjulsdager. Det nærmer seg nå....

8 kommentarer

Scrappelise sa...

Dette var morsom lesning! Og heklingen din ser helt proff ut den, herlige farger var det også! Håper du får en superduper jul!

Trine Pedersen sa...

Godt å se at du er tilbake. :) Jeg hadde en sånn ryddekule i sommer, og du verden hvor godt det gjør å bli kvitt de tingene du ikke bruker/trenger. Håper vi får se mer av dine supre kreative krumspring etter hvert. Jeg har hatt mange gode stunder med å studere bloggen din.

Jeg kan hekle, og den lampeskjermen din var jo helt perfekt. :)

Ha ei super adventstid og jul.

elin sa...

Hei hei, der var du ja. Litt av et ryddeprosjekt du har hatt. :-) Lampeskjermen ble flott, skikkelig koselig lampe ble det. Bare å fortsette med hekling du, det går jo helt supert.
Ønsker deg noen fine førjulsdager, og ei skikkelig GOD jul. Klem

HegeT sa...

Så godt å høre fra deg igjen.....
Trodde en stund du hadde gått under bakken.....og på sett og vis hadde du jo det - ned i kjelleren...

Sånne ryddesjauer fører ofte myyyyye mere med seg enn forvenet, men det er så godt når det er ferdig.

Og lampeskjermene ble jo kjempefine. Syntes du klarte deg bra je, til nybegynner å være, og som med alt annet - øvelse gjør mester....

Håper du får slappet av og kost deg litt de siste dagene før jul, og lar rot være rot.....

Go`klem fra HegeT

Pia sa...

super flot kort

Hanne sa...

Herlig hekleprosjekt! Godt å "se" deg igjen!
God klem fra Hanne

❤ Kaia sa...

Fantastisk innlegg.
Er det ikke rart hvordan ting baller på seg......
Men nå har dere i allefall fått ryddet godt...
Lampeskjermen din var rålekker, og du har nettopp lært å hekle ???
Ha en super lørdagskveld.
Klem fra Kaia

Desire Fourie sa...

Oh wow, this card is just gorgeous. Love the way you have coloured the image as if the lantern forms a halo around the image.
Hugs
Desire