søndag, desember 24, 2017

Gode ord - 24. dag i advent 2017



ORD:
UNDRING & MAGI

Så er den her - den store juledagen som vi har hatt nedtelling til så lenge, og jeg kjenner at jeg skulle så inderlig ønske at jeg var barn igjen akkurat i dag. Våkne tidlig og veldig spent på om nissen har vært på besøk for å fylle opp julestrømpene som jeg hang utenfor rommet når jeg la meg kvelden før (og inderlig håpe at det ikke var moroklumpnissen som kom, han som besøkte brodern et år og la en haug med gulrøtter i sokken...!). Heldigvis er det stort sett go'nissen som kommer, så med stjerner i blikket og vann i munnen kan jeg smilende konstatere at jo, jommen har det vært magi på ferde i natt. Og det magiske viser seg igjen i Tre nøtter til Askepott, som selvsagt hører med mens julesokken tømmes bit for bit. Og jeg glemte jo helt magien i å komme inn i stua til et pynta juletre! Og for ikke snakke om alle pakkene som flommer under det... Og det merkverdige underet som gjentar seg hvert år: mandelen som aldri havner i skåla til noen av de voksne! Snakk om å ha uflaks, a - år etter år! Så kle på seg mye og varme vinterklær, gå ut i glitrende magisk vintervær og finne vei til kirka og den spesielle stemninga der med lys, orgelmusikk og en haug mennesker som syns at denne timen hører med til dagens undring og magi. Og så - endelig - komme hjem til en svett mamma som stresser med å få både sprø svor, poteter og grønnsaker ferdig samtidig, i tillegg til å velte den hjemmelagede karamellpuddingen forsiktig over på serveringsfatet - og huset lukter fantastisk av både middag, stearinos, gran og forventninger. Når den eviglange middagen endelig er ferdig, bordet er ryddet og far i huset har fått middagsluren sin - DA eksploderer magien! For pakke etter pakke er fulle av ønskelisteting og overraskelser og noen sokker og underbukser... Alt for mye for et forventningsfullt småtroll som spinner ellevillt rundt mens både lykke og sukker bobler i hver eneste celle i kroppen helt til alt går tomt og jeg siger sammen i fanget på en av de jeg i voksen alder skal takke varmt for barndommens magi. For det er fint å avslutte en magiens dag med det største under av alt: kjærligheten. 

Takk for følget gjennom advent 
- og god jul til hver og en av dere. 

Kalenderens siste gave er en bokvariant av fjorårets adventskalender - og Pingu som også syns det er magisk med julaften.


Vil du være med i trekningen av dagens gave, må du legge igjen noen ord enten her i bloggen eller i innlegget på Facebook.

4 kommentarer

Eli sa...

Riktig god jul Åshild og takk for en flott adventskalender i år også❤️ Varm klem

Tone K. sa...

Herlig!! :)
Ønsker deg en riktig God Jul! :)
Klem

Hanne Hanssen sa...

God jul, Åshild. Det er nesten trist at advent er over i år! Gleder meg til neste år allerede! ❤️

tas sa...

He-he ... ja, de nissene :) Vil bare ønske deg og dine en riktig GOD JUL og et GODT NYTT ÅR - og takker for koselig adventskalender, flotte PINGU-bilder og viktige ord.