mandag, juni 07, 2010

Blå salme


Jeg synger meg en blå, blå salme
når dagen svinger hatten til farvel
og ror med sakte åretak mot strender
dit alle dager ror når det blir kveld.
Da søker jeg min hvile
ved treets trygge rot
mens sankthansormer gløder grønt
i gresset ved min fot.
Da synger jeg min salme.


Jeg synger meg en blå, blå salme
og takker for all grøde som ble min.
For lyse døgn, for barneskritt i tunet
og dine gode kjærtegn mot mitt kinn.
Men òg for våkenetter
som aldri unte ro
men gav min dag et dunkelt drag
jeg aldri helt forsto.
Nå synger jeg min salme.


Salme av Erik Bye, med tone av Henning Sommeroe.



(Bildene er malt som prosessbilder fra sist studieuke i Kunst- og uttrykksterapi.)

Ønsker dere en fin forsommeruke ♥

6 kommentarer

Hanne sa...

Jeg fryser litt, jeg, fordi dette var så ubeskrivelig vakkert!

Tusen takk for at du delte dette, Åshild, nettopp i dag var dette, både bildene og musikken, akkurat det påfyllet jeg trengte.

Varm og god klem så lenge :)

bestevenn sa...

Dette var bare aldeles nydelig. Både tekst og bilder. Erik Bye hadde nydelige tekster og fargene og uttrykket ditt passer så godt til det hele. Ønsker deg en fin uke.

Trine Pedersen sa...

Så vakre bilder til en vakker sang. Det var en nydelig liten stund å sitte her å se og høre. :)

Ha ei super uke du også!

Klem, Trine :)

Unknown sa...

Dette er blitt en av mine favorittsanger, sjøl om jeg i starten ikke helt fikk taket på melodien. Nydelig, er den!

Han(hun) i båten ser så ensom ut, håper han (hun) finner et godt og trygt sted å gå i land -

hanne sa...

Nydelig.......likte veldig godt stemningen i bildet - vakkert og godt for sjela!
Tusen takk for at du deler!

Janne i Fagerlia sa...

Dette var vakkert - både bilder og tekst. Passer utmerket sammen.