søndag, oktober 23, 2016

Kribling og daglige rutiner


Herlighet, jeg kan ikke huske sist jeg våknet opp og bare K R I B L E T i fingrene etter å lage kort! Det er vel dette som kalles å være i flyt? Og helt alvorlig - nøkkelen ligger i jevnlig aktivitet, det er jeg skråsikker på. Det gjelder med tanke på det kreative, men også på mange andre områder i hverdagen. Og siden jeg jobber med livsstilsendring nå, så er det lett for meg å knytte paralleller til de prosessene. For bare tenk på det å gå tur: når jeg gjør det hver dag, så går det så mye enklere. Hvis jeg bare skal vente på de dagene som jeg kjenner meg gira på tur, blir det plutselig en skummel variabel som blir det avgjørende elementet. 

Jeg er selverklært Dronning av både Impulsivitet og Skippertak - og det er i og for seg ikke dårlige egenskaper å ha. Men hvis de blir enerådende, blir livet mitt ganske sårbart. Da avhenger jo alt av følelser (og for berg- og dalbanekjøreren Åshild, er ikke nødvendigvis det så smart...) og press (og en av etterdønningene etter kreftbehandlingen min, er at jeg tåler stress mye dårligere enn før, så press er heller ikke nødvendigvis så veldig bra for meg...). En viktig del av livsstilsendringen min går derfor nettopp på det å bygge gode og stabile vaner. Daglige rutiner. 

Jeg kan ofte ty til den selvsaboterende tanken om at jeg ikke vil gi slipp på impulsiviteten og berg- og dalbanen, for de er grunnlaget for kreativiteten min. Joda, det stemmer nok at et svingende følelsesliv ofte skaper god kunst, og de gærne har det godt og at det er hårfine grenser mellom galskap og genialitet... Det er jo befriende deilig (og lite krevende) å leve på impulsiven. Kluet er at jeg ikke må være enten-eller. Jeg trenger ikke være enten ei smågal og kreativ tante eller en jevntogtruttjobbende arbeidsmaur. Jeg kan være litt av hver. Eller antakelig litt mer smågal enn jevntrutting, men likevel ikke forkaste de daglige og stabile vanene og rutinene. 

(Og vips, så fikk dere - helt uten å be om det selv - et innblikk i den indre dialogen jeg fører med meg selv for tiden. Sånn er det her i bloggen min: her får dere både det ene og det andre - i salig blanding, akkurat sånn som livet i seg selv er. Nå skal Dronningen av Skippertak gå løs på innspurten med desembernummeret av Ett trykk (for jommen er det deadline allerede på tirsdag morgen...), og Dronningen av Impulsivitet skal være strålende fornøyd med at hun allerede har laget et kort i dag. Hepp hepp og god søndag!)




2 kommentarer

Irene sa...

STILIG julekort i svart/hvitt med en ørliten dæsj med rødt. ♥

Jeg har ikke kommet dit at jeg har daglige turer ut, men har satt meg et mål om x antall turer i løpet av uka. Og så langt har jeg klart det ganske bra. Men så har vi hatt et nydelig vær i Trøndelag i høst, jeg er mer usikker på om jeg klarer å oppfylle målet mitt resten av året. Men enn så lenge så nyter jeg høsten. ♥

Guri sa...

Nok eit stilig kort i svart og kvitt (og bitte litt rødt).
Då har eg klart å lage ein lift av det første kortet ditt :)