lørdag, desember 23, 2017

Gode ord - 23. dag i advent 2017



ORD:
RAUSHET

Ååå, dette er et av mine favorittord! Jeg elsker raushet! Jeg elsker mennesker med lange, åpne armer som strekker seg ut og rommer, som favner, holder om og ser meg med alt jeg måtte komme med. Sånne mennesker er fantastiske. For meg er ikke raushet synonymt med å gi. Raushet handler like mye om hva vi våger å ta i mot. (Så for at det ikke skal bli mulig å misforstå meg, så handler raushet for meg overhode ikke om materielle ting - om å ta på seg spanderbuksene og strø om seg med penger og gaver. For all del, vær gjerne sjenerøs - det er fint det, men hold det unna det fine ordet mitt raushet!) 

Raushet er omtanke i møte med andre, men også i møte med oss selv. Det er tusen ganger enklere å være raus i møte med andre enn i møte med oss selv, spør du meg. Vi er ufattelig strenge med oss selv og har helt andre regler enn vi ville møtt en venn med. Det er ikke særlig raust. Raushet er kjærlighet. Et raust menneske har så stort hjerte at det har plass til mange og mye. Et raust menneske er så raust at det aksepterer også mine dårlige sider, mine feil og mangler. Ikke sånn å forstå at et raust menneske skal svelge alt, enten det er godt eller dårlig, men et raust menneske vet at vi er bare mennesker - på godt og vondt, og aksepterer det. Rause mennesker tåler sterke følelser. De gliser når jeg gapskratter og holder om når jeg hulker og snørrer. Rause mennesker næres av mangfold. De fryder seg over å møte hele spekteret av livet. Og de byr på seg selv. Altså, de er ikke bare et åpent mottak, men de er selv aktive aktører i hverdagen. De våger å være seg selv - og gir derfor mennesker rundt seg en trygghet på at de kan våge det samme. Sa jeg at jeg elsker raushet? 

Jeg vet at det høres ut som at rause mennesker er en gjeng supermennesker, for det er litt av en remse med kvaliteter jeg har listet opp. Og det er en viss kjerne av sannhet i nettopp det - det ER supermennesker. Men heldigvis og takk og pris trenger vi ikke være supre som i suverene og feilfrie for å være rause. Det holder i massevis at vi prøver hver dag, og er rause nok til å reise oss selv opp igjen når vi ikke klarte å møte oss selv eller andre med raushet. For rause mennesker tar like mange magaplask som alle andre (ja, kanskje enda flere, for de våger når vi andre kjører safe...). Nøkkelen ligger kanskje i det å ha trygghet i seg selv? 

Dagens Pingu ble til i møte med et raust menneske på en dag hvor jeg var milevis unna å være raus i møte med meg selv. 

Dagens gave er en selvlaget oppskriftsbok som du kan fylle med dine rauseste oppskrifter. 


For å bli med i trekningen av dagens gave, må du legge igjen noen ord her i bloggen, eller i innlegget på Facebook. 

4 kommentarer

Hanne Hanssen sa...

Jeg håper denne kalenderen varer ut året og hele neste år i tillegg! Du er raus som deler dine kloke tanker med alle oss andre. Tusen takk! ❤️

tas sa...

Synes ordene til PINGU var ekstra sterke og gode i dag - og tegningen også! RAUSHET er så viktig i samfunnet. Du skriver så godt!

Eli sa...

Takk for din raushet og gode ord til ettertanke❤️

Anita sa...

Så godt å lese ❤️ Takk for at du deler og gir meg så mye å tenke og grunne på ❤️