onsdag, februar 21, 2007

Utfordring nr. 2 i boks!

I dag trakk jeg Synnøves utfordring. En LO om 100 ting jeg liker! Jeg visste med en gang at dette måtte bli en LO med mye tekst! Så jeg satte igang med å skrive. Og endte opp med en lang tekst, som jeg printet ut på et pyntepapir og fargela så hjertene. Men, teksten ble alt for lang til en vanlig papir-LO, så jeg måtte scanne den inn og prøve meg på en digital LO istedenfor. Moro med nye ting! :) Jeg tok utgangspunkt i en skisseutfordring jeg har sett på et forum, og resultatet ble slik:



Takk, for flott utfordring, Synnøve! Den satte dagen min og livet mitt i litt større perspektiv. Jeg hadde nemlig tenkt å blogge om det å møte seg selv på dager hvor man slett ikke liker seg selv. Men, istedenfor sitter jeg her og smiler over alle de tingene i livet jeg faktisk liker! Og idag - allerede før klokka 13.00 har jeg sveipet innom flere av dem! Så til tross for dustesnø, snørrete nese, et ugly-bugly-møte med speilbildet mitt er livet slett ikke ille!

Jeg legger inn teksten fra LO'en her, jeg... den er litt vanskelig å lese på bildet.

100 ting jeg liker? Det første som slår meg er at jeg blir usikker på om jeg klarer å finne så mange ting! 100 – det er mange, det! Og hvor skal jeg begynne? Og er det sånn at når vi leser sånne lister, så tenker vi automatisk at de viktigste tingene kommer først? Da må jeg i så fall passe på så jeg ikke fornærmer noen ved at de havner litt ned på lista! Men hvordan rangerer man egentlig en sånn liste? Hva man liker varierer jo fra dag til dag, fra opplevelse til opplevelse, gjør det ikke? Én dag kjenner jeg at jeg liker fryktelig godt én ting, men den neste er det kanskje andre ting som jeg liker enda bedre... Nei, rangering blir umulig. Men jeg skal gjøre et tappert forsøk på å la god-tingene mine komme på rekke og rad, likevel uten system, hulter til bulter, som en ertepose det har gått hull i. Klar – ferdig – kjør! Jeg liker sol og varme og late sommerdager, deilig badevann, den første blåveisen, for ikke å snakke om de nydelige sølete hestehovene som står i veikanten. Humor! Den er viktig! Og når vi snakker om viktig – selvfølgelig fortsatt uten bevisst rangering – så må jeg ha med venner, familie og OP. Jeg liker å klemme, gi omsorg, være nær. Og lange jentekvelder med god prat, god mat, latter, betroelser, fnising og bekymringsfrie timer. Og, jeg holdt nesten på å glemme musikk! Jeg liker musikk – i nesten alle varianter. Jeg liker å lytte til musikk. Jeg liker å musisere selv, både synge og klunke på pianoet her hjemme. Jeg liker konserter og stemningen der. Det å sitte og bare ta i mot, få litt påfyll på opplevelsestanken. Jeg liker å lese. Krølle meg sammen i sofaen, under et lunt og varmt teppe, med en kopp lunken te (ja, det er kanskje mer vanlig med rykende varm te, men jeg liker den altså bedre lunken...) og en god bok i hendene. Kunne kople ut alt rundt meg, leve meg inn i en annen verden, smile over gode skildringer, gråte noen tårer sammen med bokens skikkelser, kjenne på gjennkjennelse. Jeg liker å gå i skogen. Faktisk aller helst alene. La tankene vandre i takt med føttene. Og så liker jeg å leke. Finne frem den rampete og barnlige Åshild, være spontan og gjøre ting som bare faller meg inn. Le høyt! Pønske ut morsomme overraskelser. Lure noen (selvfølgelig bare heeelt uskyldige greier!). Være litt dramaqueen! (Det skulle jeg forresten ønske jeg kunne være litt oftere...! Drama, revy, kunne være noen andre enn meg selv... ) Og så liker jeg (egentlig ville jeg sagt ’eeelsker’) å være kreativ! Og det er jo lekent, det også! Leke med farger og former og teknikker. Med bilder og ord. Skrive. Male. Drodle. Klippe. Lime. Pynte. Stæsje og fæsje! Jeg liker å dele, både av ting, opplevelser og meg selv. Åsså liker jeg å kjøre bil. Og da mener jeg når jeg kjører selv (for OP, når du kjører blir jeg bare bilsyk...!). Men når jeg kjører selv, slapper jeg av. Nynner litt, pønsker på ting og tang, grubler, lar tankene fly – og er muligens en litt fjern sjåfør, dessverre... Jeg liker å reise! Få litt luft under vingene, nye impulser, litt videre horisont. Jeg liker å se meg rundt. Lukte nye lukter. Smake nye smaker. Møte nye mennesker. Lære nye språk. Jeg liker å utfordre meg selv. Pushe meg selv. Og jeg liker Bridgeblanding – skikkelig pensjonistgodis, men jummijummi! Jeg liker å lære. Jeg liker å ha tusen prosjekter på én gang – til OP’s store fortvilelse. Jeg liker å lese bøker når jeg sitter på do. Okey, den er litt sær å ha med her, kanskje...? Jeg liker å le. Liker å gjøre andre glade. Jeg liker øynene mine. Åsså liker jeg stearinlys. Og vafler. Og jeg liker å tenke. Fundere. Og finne løsninger! Jeg liker å spise bringebær rett fra hekken i hagen. Og akkurat nå liker jeg veldig godt både Kristin Asbjørnsen og Marit Larsen. Jeg liker turkis. Det er fargen min. Jeg liker Dirty Dancing, for det minner meg om mitt første ’årntlige’ kyss. Jeg liker å ha kontroll. Og jeg liker salt lakris. Helsefarlig, men skrekkelig godt. Jeg liker å bli strøket på kinnet. Jeg liker utfordringer. Eller, liker er kanskje feil ord? Det er vel mer riktig å si at jeg ikke kan motstå dem... Men idag er det en god ting, for takket være nettopp en utfordring sitter jeg her og føler meg så priviligert som har så mange ting jeg liker og kan glede meg over. 100 ting og tang – det gikk jo som smurt!

1 kommentar

Unknown sa...

Herlig... herlig..., Åshild :-))

Liker så godt at du tar utfordringen på strak arm....*smil*... og layouten ble utrolig fin og flott, og med den teksten bel det jo helt knall....