mandag, april 14, 2008

Alt eller ingenting?

Jeg har laget noen sider i AJ'en min, inspirert av denne utfordringen. Håper du blir med også :)


Jeg har virkelig hatt bokstaven A i bakhodet i hele dag... den har gnagd og stupt kråke om hverandre. Jeg tror jeg begynte med disse tankene:

"A... starten... alfa & omega... begynnelsen og slutten... A... ALT? Nope, det mangler en ring over for at den skal bli perfekt ... A... Alt eller ingenting. B - bak eller fram. C... nope... D... deilig - vondt... dyktig eller udugelig... E - enten eller... F - fram eller tilbake... flink eller dust... G - gira eller komplett uinteressert... H - helt eller skurk..."

Ok.. jeg skal gi meg nå. Men, jeg jobba meg fakta gjennom hele alfabetet mens jeg gikk tur i dag. Og det slo meg hvor lett det var å finne antonymer på hver eneste bokstav. Motpoler. Bilder - og bekreftelser på at jeg, og sikkert flere med meg, veldig ofte tenker sort - hvitt, enten - eller. Og det 'paret' som hang seg skikkelig fast, var "alt eller ingenting". De to ordene der beskriver meg sånn som jeg er akkurat nå.

På sort-hvitt-dager er jeg der hvor jeg liksom bare klarer å plassere meg selv på ALT-kloden eller på INGENTING-kloden. På ALT-kloden er jeg Dronninga på haugen! På INGENTING-kloden er jeg ingenting. Enten høy-på-gøy eller helt-r*vva.

Men nå for tiden er ikke alt sort-hvitt. Og det gjør det ganske komplisert. Det gjør at jeg føler meg dratt i begge retninger. Åshild i INGENTING-land orker ikke å skryte eller være fornøyd med Åshild i ALT-land, og Åshild i ALT-land har ikke lyst til å bli smitta av deppinga og den dårlige selvtilliten til Åshild i INGENTING-land. Men selv om de lissom prøver å overse hverandre, så er de smertelig klar over den andre likevel.

Og sånn kunne AJ-sidene mine blitt idag. En glad ALT-side og en tung INGENTING-side. Men plutselig spratt det ned et 'opp-ned'-hode øverst på sidene, og hun begynte å blande seg inn i tegningen! Tok plass. Og jommen spratt det frem en spotlampe også, og opp-ned-Åshild henger der i lyset og gliser lurt. Og trekker frem et nytt ord-par som ingen av oss har tenkt på: "Både - og". Både flink og håpløs. Både sprek og slappfis. Både ivrig og tiltaksløs.

"Alt eller ingenting." "Både - og." Verdt å tenke litt mer på, kjenner jeg...

(Her har jeg tøffa meg skikkelig og tegnet på frihånd - sterkt inspirert av ei fransk dame jeg ikke husker navnet på... Liker så godt streken hennes... Har malt med Distress.)

1 kommentar

Anonym sa...

Wow! This is fabulous. love the colors :)