fredag, desember 02, 2011

2. desember - Dare to stand out

”Du ska ljuga ända tills det blir sant!” Sitatet er fra boken til Mia Törnbloms bok ”Självkändsla nu!” og viser – i klartekst – hva affirmasjoner er. Det viser hvor stor tankens kraft kan være. Og før jeg begynner å skrible i vei selv, vil jeg gi deg nok et sitat: ”Tanker er forskjellige. Noen er sterke, noen er svake. Noen er gamle, noen er nye. Noen er mørke, noen er lyse. Det finnes mange typer, mange kategorier. Viljetankene, de kreative tankene og de intuitive tankene tilhører en egen kategori. De bærer i seg en spesiell kraft, som de henter fra et annet sted enn andre, mer allminnelige tanker. Det er som om fargene på slike tanker er mer mettet – av den vi egentlig er.” (Fra Amor Fati, Kristin Flood) ”Jeg skal ljuge til det blir sant!” Utsagnet får deg kanskje til å rynke litt på nesa? Skal dagens kalenderinnlegg bli en hyllest til Løgnen? En oppfordring om å ljuge til den store gullmedaljen? Yes. Og No. Det er en hyllest til Tankens kraft og en oppfordring om å bruke denne kraften bevisst. Gjennom affirmasjoner.
Og aller først – litt om hva affirmasjoner er:
”Affirmasjoner er et fint verktøy å bruke når en vil jobbe med å endre sine tanker i positiv retning, og vil heve sitt eget stemningsleie. Det er viktig å finne, lage setninger/utsagn som man kan tro på. Lager man utsagn som ligger for langt fra det en faktisk klarer tro på, det stemningsleie er er på, da blir det ikke så effektivt. Det er viktig at en klarer kjenne på følelsen som ligger i affirmasjonen, da får den størst effekt. Du vet når du har de riktige affirmasjonene - utsagnene du er på jakt etter - når du føler lettelse eller utsagnet føles lindrende på en måte. Prøv å holde den gode følelsen affirmasjonen gir deg i ca 20 sekunder før du går videre. Om det er stor avstand mellom der du er følelsesmessig og dit du vil, må du ta det i stepp og gradvis øke ambisjonen i affirmasjonene/utsagnene.” (Sakset herfra) Er det noe de fleste av oss er knakende gode på, er det å tenke negative tanker, særlig om oss selv. Når du møter speilbildet ditt på badet om morgenen, hvor ofte tenker du ikke et eller annet i denne retningen: ”Æsj, så sliten du ser ut!”, ”Forbanna dobbelthake!” eller ”Du er ikke akkurat naturlig vakker...”. Snakk om å gi seg selv en god start på dagen! Og i tillegg til at setningene i seg selv ikke akkurat er som en kjærlighetserklæring, så får de deg iallfall ikke til å føle deg strålende. Ergo – bevis nr. 1: Negative tanker har stor kraft. Men, la oss sette det litt på spissen... La oss rett og slett sprette helt over til den andre siden. ”Ojj, så fresh du ser ut, da!”, ”Mmm, så godt å se at du nyter maten!” eller ”Tenk, så bra utgangspunkt! Og med litt sminke nå, så blir du jo riktig smashing!” Og nå kunne jeg startet Den Store Løgn-kampanjen min og sagt at disse setningene kjennes sååå riktige ut...! Men prestedøtre ljuger ikke! I allfall ikke i en adventskalender! Og helt ærlig, så gir det siste settet med setninger meg en ganske emmen smak i munnen. Litt sånn småkvalmgreier... og ikke minst: de oser av iråååååniske vibber. Mine små, sjarmerende god morgen-komplimenter som lissom skulle være med på å ’booste’ selvtilliten min, funker ikke spesielt godt. Men – det er mulig – hvis jeg gjentar dem om igjen og om igjen hver eneste morgen de neste tre ukene, så vil jeg kanskje en morgen stå der og faktisk TRO på det jeg sier! Ergo – mulig bevis nr. 2: Jeg kan ljuge til det blir sant! Sort-hvitt-tenkning stemmer sjelden med virkeligheten, så det er kanskje på tide å nyansere litt. Her er noen viktige setninger: Nøkkelen til vellykket affirmasjon er: Bare positive ord og verdier i affirmasjonen. At du aksepterer den perfekte tilstanden (noe som innebærer å gi slipp på det gamle). At du levendegjør affirmasjonen, visualiserer den, føler på den, tenker på den, lengte etter den. At du er utholdene, affirmerer igjen og igjen, daglig. At du tror på affirmasjonen. Ellers er det som å gi gass, men ha på håndbrekket. (Sakset herfra) Og legg merke til spesielt det siste punktet. Jeg tror nemlig det peker på et viktig punkt når det gjelder affirmasjoner. Det funker best om setningene dine har en liten touch av realisme. Du bør iallfall kunne si at joda, hvis jeg legger godviljen til – sammen med en god dose energi og egeninnsats – så er det kanskje ikke helt umulig, dette. Tankene våre har kraft, ikke sant? Og det burde jo ikke være noe forskjell på hvilken valør tanken har? Vi konkluderte tidligere med at negative tanker har stor kraft, men da burde det vel også gjelde de positive? Jeg har en anelse om at jeg er i gang med å prate meg helt ut på viddene her nå, så jeg skal prøve å hente meg inn igjen. Faktisk tror jeg jeg skal være litt konkret. Nok blablaord. Time for some action! La oss først si at, ja, vi har tro på de positive tankers kraft. Så kan vi prøve oss på et eksperiment. Og nå kunne jeg blitt overmodig og kastet meg ut i de største setningene, sånn for å gjøre det skikkelig. Med setninger som: ”Jeg er helt komfortabel med å se inn i speilet og si: Jeg elsker deg, jeg elsker deg virkelig.”... Jeg holder igjen litt nå i starten, jeg, og velger å ta for meg noe som jeg gjerne skulle endret på akkurat nå, noe litt mindre overveldende, nemlig mangel på lysten til å være kreativ. Følger jeg mitt vanlige tankesett, så kommer ’perlene’ på rekke og rad: ”Æsj, jeg har ikke lyst til å lage noe i dag heller.” Eller ”Å nei, jeg har mistet kreativiteten min!” Det kommer vel neppe som noen bombe at det ikke akkurat kribler i lage-fingrene mine etter disse tankene... De får meg til å synke dypere ned i stolen, sukke litt og forsvinne inn i PC-skjermen... langt vekk fra mulige kreative vibber. Så til eksperimentet! Nå skal jeg lage meg en affirmasjon på dette. ”Kreativiteten bobler inni meg. Jeg har lyst til å skape noe!” Og i motsetning til de tre setningene jeg laget tidligere i innlegget her, så får denne setningen meg faktisk til å smile litt. Akkurat som om den sniker seg inn i kroppen min og lirker og lurer seg vei inn til det stedet - langt der inne - hvor kreativiteten har tatt seg en skikkelig bamselur. Og akkurat nå når jeg skrev dette, så kjenner jeg at jeg automatisk rettet ryggen litt. Det er riktignok ikke slik at *simsalabim* så springer jeg opp og for å – endelig – lage noe! Nope... men jeg skal gi setningen en skikkelig sjangs. Jeg skal skrive setningen opp på 3 lapper. Den ene lappen skal få henge på baderomsspeilet, den andre på kjøleskapsdøra og den tredje på PC-skjermen. En god ting kan ikke gjentas for ofte, ikke sant? Vel, det var litt om min ’greie’. For deg er det kanskje helt andre setninger som kjennes riktige ut. Uansett – jeg håper du blir med meg på eksperimentet. At du finner deg en eller to setninger du ønsker å bruke fremover, og på den måten kan være med å si ergo, bevis nr. 3: Positive setninger har en sterk kraft! ”Jeg vet at dette blir en fin dag.” Ikke sant? :)
....


Åååå, så moro å få leke litt med fettfargene mine igjen! Først malte jeg lerretet helt sort og resten er tegnet med fettfarger. Frontlady'en er fra et ukeblad - så dekorert med både fettfarger og litt maling. Det kjipe med fettfarger er at det blir så klissete overflate, så jeg tok en råsjangs og dekket hele bildet med matt dekoupagelim. Litt scary, men hey - det gikk superfint! 



Alvin Jensvold
Nydelige farger - fantastisk strek - herlige motiver! Spring inn i galleriet hans og kos deg med masse herlig inspirasjon! 






...

Så til dagens film - Pay it forward. Det er lenge siden jeg så filmen, så jeg ser den gjerne igjen. Ideen er genial - og mulig for alle å gjøre i praksis. Stort eller smått. 


Pay It Forward


En 7. klasse får en utfordring av dimensjoner. Samfunnsfagslæreren Eugene (Kevin Spacey) ber elevene om å forandre verden! De fleste foreslår løsninger som ikke akkurat flytter fjell, men Trevor (Haley Joel Osment) har en plan som er forbløffende original og samtidig enkel. Han vil at folk skal utføre en god gjerning for personer som har det vanskelig. Betingelsen er at personen som får hjelp, må hjelpe tre andre personer.

Trevor begynner med å gi husly til en uteligger, men moren Arlene (Helen Hunt) vil ikke ta innover seg andres problemer. Hun har nok med sine egne.


Til tross for motgang hjemme, sprer Trevors idé seg, og han blir kjendis. Samtidig oppstår varme følelser mellom ensomme Eugene og hardt prøvde Arlene.



Trevor får igjen den gamle gnisten, men selvtilliten vil få alvorlige følger for ham...


...


Dagens sang er i tråd med bildet jeg har laget. Om å våge stå frem, skille seg ut, ta plass. Anne Grete Preus har skrevet en sang om dette. Du er god nok!

Ingen kommentarer