torsdag, oktober 16, 2014

Sitting silent


Det er ikke så mange år siden jeg ville vært livredd for å møte mennesker som sto i livskriser, og kanskje spesielt hvis det handlet om sykdom. En ting var at jeg skydde sykehus som pesten. En annen ting var frykten for at jeg skulle bli så berørt at jeg begynte gråte og med det gjøre den andre ille berørt. Men, den mer dyptgripende årsaken var redselen for å ikke vite hva jeg skulle si til vedkommende. Jeg hadde en forestilling om at det både er rett, rimelig og forventet at jeg måtte ha noe klokt og helst beroligende å komme med. Ja, kanskje til og med noen gode løsninger til hvordan vedkommende kunne få det bedre. 

I dag ser jeg at jeg ofte manglet et utrolig viktig fokus. Jeg glemte helt å tenke på at det like gjerne var noe helt annet enn ord og løsninger den andre hadde behov for. I går, mens jeg brukte dagen på St. Olav, fikk jeg en deilig påminnelse om dette. Jeg gruet meg til ny cellegiftdose, var sliten av hele systemet, tom i hodet og prøvde samtidig å være sterk - sterk nok både til å gjøre det som måtte gjøres og til å møte de jeg hadde avtalt å møte til lunsj. Og så ble lunsjen bare en deilig time hvor jeg kunne senke skuldrene og bare være meg, sammen med fine folk. De påfølgende timene med cellegiftpåfyll ble en rolig stund hvor jeg kunne lukke øynene og bare hvile, mens mamma satt trygt og rolig ved siden av meg og sykepleieren gjorde de praktiske tingene. Ingen krav, ingen store, dype samtaler, bare god tilstedeværelse. 

"Sitting silent beside a friend who is hurting may be the best gift we can give."

Det er ikke skummelt å møte mennesker i krise hvis vi velger å ha fokus på at vi ikke trenger å gjøre noe eller ha noe å gi eller si, men heller på det å bare være der sammen med den andre - i det som er. Da er det lettere for den andre å åpne opp døra inn til det vedkommende måtte ha av behov der og da også, enten det er noe praktisk, en samtale, berøring og nærhet eller bare god stillhet. Ikke vær redd. 


1 kommentar

Irene sa...

Du skriver så fint om viktige ting i møte med folk som sliter på en eller annen måte. Ikke alltid ord er så viktig, men bare være nær. ♥