torsdag, desember 14, 2017

Gode ord - 14. dag i advent 2017



DAG 14:
HELDIG & TILLIT

Det er kanskje rart å sette nettopp disse to ordene sammen? Det ene handler om flaks, det andre om tro... Eller er de ikke så forskjellige som det skulle se ut som? 



"Jeg er en heldig person."

"Jeg har tillit til at det vil gå bra." 


Begge variantene gir løfter om at vi har godt i vente, sant? Den første overlater mye til skjebnen, men det gjør den andre også, gjør den ikke? Likevel gjør ordet tillit noe med meg. Jeg liker å kunne ta med elementet med tro. Det gir meg en mer aktiv rolle. Jeg må velge tillit. Og velger jeg tillit, velger jeg troen på det gode. Det gir meg større trygghet å basere hverdagene mitt på tillit, så kan jeg heller krydre livet med litt hell og lykke innimellom - som en overraskende bonus. 




Da jeg var syk og under behandling, var jeg så heldig å få 2 sånne nydelige armbånd som du kan se på bildet. Hjertearmbåndet er laget av Anni Pedersen, ei venninne av mamma Gudrun, og det er laget til inntekt for Kreftforeningen. Hvert hjerte symboliserer noe eget. Jeg syns armbåndet passer så fint som gave i dagens luke, for for meg symboliserer det nettopp de to ordene. Kreftdiagnoser og andre alvorlige sykdommer utfordrer veldig både det med hell og uhell og det med tillit. Veldig mange sykdommer handler jo om å ha uflaks, og er det ikke da fantastisk at det faktisk er mulig å både være så drituheldig som det bare går an (ved å få møkkakreftskiten i kroppen, mener jeg...) og samtidig våge ha tillit til at det kan gå bra? 

Jeg velger tillit - og håper på flaks nok til at jeg kan være så heldig at det vil gå meg bra. 

Det er enda enklere med Pinguegget - der kan du trygt ha tillit til at det ligger en søt Pingu inni, og jommen tror jeg den flakser litt også! 




Hvis du vil være med i trekningen av dagens luke, må du legge igjen noen ord enten her i bloggen eller i innlegget på Facebook. 

Ingen kommentarer