onsdag, april 26, 2006

Hverdagsfilosofi

Egentlig burde jeg fortsatt der jeg slapp i går - med "raushet" og sånn... for det er der hodet mitt er... Men istedenfor deler jeg en mail jeg fikk idag:

Her kommer en liten historie om hverdagsfilosofi.

Når tingene i ditt liv virker nesten uoverkommelige; når 24 timer pr. dag ikkeer nok, så husk syltetøyglasset og kaffen .... En dansk professor stod foran sine filosofistudenter med noen ting foran seg. Da timen begynte, tok han utenå si et ord, et meget stort og tomt syltetøyglass fram og begynte å fylle detmed golfballer. Da han hadde gjort det, spurte han klassen om glasset var fullt, og de var enige om at det var.

Så tok professoren en kasse med småstein fram, og begynte å helle dem ned iglasset. Han ristet glasset lett, så småsteinene fordelte seg imellomgolfballene. Deretter spurte han igjen studentene om glasset var fullt, og det mente klassen at det var.

Deretter tok professoren en kasse med sand fram og begynte å helle den opp iglasset. Sanden fylte naturligvis de resterende hulrommet i glasset. Igjen spurte han om det var fullt. Klassen svarte enstemmig ja. T

il slutt tok professoren to kopper kaffe og helte dem begge ned i glasset. Hulrommet som var mellom sandkornene, ble nå effektivt fylt. Studentene lo.

"Nåvel", sa professoren, da latteren var stilnet av. "Hvis dere nå forestiller dere, at dette glasset representerer deres liv. Golfballene er de viktige ting i livet - deres familie, kjærester, barn,helse, venner og yndlingspasjoner - de ting som, selv om alle andre ting gikk tapt, og bare disse tingene var tilbake, likevel ville gjøre deres livfullkomment.

Småsteinene er de andre tingene, som betyr noe - sånn som jobb, hus, bil osv. Sanden er alle de andre små tingene".

Professoren fortsatte: "Hvis dere putter sanden ned i glasset først, er det ikke plass til verken småsteinene eller golfballene. Det samme gjelder ilivet. Hvis dere bruker all deres energi og tid på de små ubetydelige tingene, får dere aldri plass til det som er viktig for dere. Vær oppmerksom på de tingsom er avgjørende for deres lykke. Finn din indre ro. Pass på helsen! Inviterderes partner på middag. Styr unna det som holder deg nede. Gjør ting som gjør deg glad!

Det vil alltid være tid til å gjøre huset rent og ordne avløpene. Ta dere avgolfballene først - de ting som virkelig betyr noe. Få styr på det dere vilprioritere - resten er bare sand.

En av studentene rakte hånden i været og spurte hva kaffen representerte. Professoren smilte: "Jeg er glad for at du spør. Det er bare for å vise, atuansett hvor fylt ditt liv synes å være, så er det alltid plass til et par kopper kaffe sammen med en venn".

Ha en fin dag!

10 kommentarer

gudrun sa...

Så fantastisk denne historien er, Åshild! Trengte å høre noe sånt idag.
Så sant; Det er alltid plass til et par kopper kaffe med en venn.....og kanskje det er det viktigste av alt....å ta vare på vennene sine?
God klem til deg.

Anonym sa...

Så fin historie du deler med oss i dag, Åshild !
Det er kjempeviktig å ta vare på de gode stundene. Det er de som setter farge på hverdagen....

Og på dager som er tunge, og ikke like 'fargerike', er det utrolig godt å kunne ta fram igjen minnene man har fra stunder med gode venner...

Go'klem :)

Anonym sa...

Skulle selvfølgelig også skrive at illustrasjonen du har laget til teksten, er utrolig nyyyydelig !
Klem :)

Unknown sa...

For en utrolig flott fortelling, det er nesten så jeg fikk gåsehud på ryggen.

Kortet er også utrolig flott...
Et "typisk" Åshild kort... :)

banglamarie sa...

Så flott historie! Det er viktig å tenke gjennom av og til hva som er det viktige i livet. Utrolig flott eksempel med golballer, grus og sand. Og det er alltid rom for noen kopper TE -drikker ikke kaffe ;)
Ha en flott dag!
Flott illustrasjon du har laget!

Lene S sa...

Denne var virkelig god! Den låner jeg og deler videre;o) Og som de andre sier, illustrasjonen /kortet du har laget er virkelig stilig!
Klem!

T:o)ve sa...

For en herlig historie!
Denne gjemmer jeg unna til en tung dag, for slike ord og tanker er gode og akk så sanne på slike dager ;o)
I dag også selvsagt! Tror jeg må invitere til kaffe igjen i dag, hehe.

Ha en strålende dag :o)

Anonym sa...

Først og fremst, takk for hyggelig messemøte - alltid kjempehyggelig å dele en klem med deg:o)

Vise ord i dag, fikk meg engasjert og motivert til å ringe nabovenninnene for å gå en tur, enda så sliten jeg er etter lang arbeidsdag og selv om jeg har mye å gjøre med pakking til morgendagens Stavangertur. Tuuusen takk for den viktige påminnelsen!

minner meg på...vi MÅ virkelig få til å møtes en dag snart å kreere litt sammen! Det har jeg lyst til:o)

Klem fra Bente

Anonym sa...

Og jeg som har hørt den med en flaske øl...
"Det er alltid plass til en pils". Vel, det er vel forskjellig fra sted til sted hvem som forteller historien.
Jeg fikk høre den i bryllupet mitt, og synes den var skikkelig fin måte å fortelle om livet sammen på. Og den sluttet da med: Det er alltid plass til en pils! (Men så var den fortalt av en dansk professor da).

Anonym sa...

Har høyrt denne før, og den stemmer. Viktig å ha med seg i kvardagen.