søndag, juni 11, 2006

Av-og-på-knapp

Jeg klarer ikke samle meg idag, jeg... Hver gang jeg prøver å sitte rolig og kjenne eller tenke etter, fyker jeg avsted igjen med én gang. Enten kommer jeg på ett eller annet jeg bare må gjøre - nå med én gang. Eller så hopper tankene trampoline - spretter fra det ene til det andre uten å klare å holde fast i noe.

De siste ukene har jeg holdt et ganske høyt tempo. Det har skjedd noe hver dag og dagene har vært fulle av opplevelser og inntrykk og forskjellige gjøremål.

Men, ikke idag. En hel dag - helt programfri. Og likevel hadde jeg sååå mange forventinger til nettopp denne dagen, til alt jeg skulle få gjort idag som jeg ikke har hatt tid til tidligere. Helt fri. Hva gjør jeg da? Sola skinner fra skyfri himmel. Det er over 20 varme. Og jeg har helt fri.

Jeg burde ha lært at jeg ikke er nok å være utstyrt med en av-og-på-knapp. At det ikke er så enkelt som å trykke på "Av" når jeg har fridager. Idrettsuttøvere har forstått både viktigheten og behovet for to helt enkle ting hvis de skal klare både å prestere bra og ikke minst få kroppen i lage igjen etter en hard økt. To helt enkle ting: Oppvarming og nedløping. Og de har et fellestrekk: rolig tempo. En god overgang.

Jeg vil liksom bare være på eller av, jeg... jeg hopper liksom aller helst over fasene før og etter... Går rett fra maratonøkten de siste dagene, til full stopp idag. For en hel dag fri - da skal man ikke gjøre noe!

Jeg burde ha lært - det funker ikke sånn. Da blir det bare slitsom virring. Rastløshet. Uro.

"Jeg burde ha lært..." En skrekkelig setning, egentlig. Rommer liksom alt jeg ikke får til - i fire små ord. Og sånn vil jeg verken avslutte uka eller starte en ny!

Så, her kommer en ny variant:
"Jeg ser hvordan jeg gjør det, og lærer, skritt for skritt..."
Ja, idag hadde jeg tenkt å være helt i ro, lade batteriene. Det ble ikke helt sånn. Men jeg har prøvd meg på nedløping - det er det jeg har gjort idag! Nedløping. En lang tur i skogen med ei venninne. En kort økt i sola med ei god bok. Litt virring med diverse husarbeid. Litt synging. Litt soling og lesing igjen. En middagslur. Ingen optimal tadetheltmedro-dag, men en okey nedløping.

Ingen kommentarer