mandag, juli 02, 2007

Halvveis i kortstokken

Tid.
Ettertanke.

Det er sommer. Nok et halvår har gått. Og det har skjedd mye. Det er tid for ettertanke.

Mange skriver julebrev. Eller kall det gjerne årsberetning. Ja, for mange av oss blir det kanskje til og med mer som et årsregnskap og årsoppgjør. Vi setter oss ned for å se på året som ligger bak oss og reflektere over ting som har skjedd. Et år består av ufattelig mange øyeblikk. Så mange at det er helt umulig å få det med i en oppsummerende årsberetning. Det blir ofte til at vi velger ut de store tingene. De som er verdt å nevne. De som kan stilles ut på peishylla - som glinsende pokaler.

Vi jobber intenst for å kunne vise til stort overskudd på kontoen. Kapital. Penger på bok. Et liv uten røde tall.

Men regnskapet mitt for det siste halvåret viser en salig blanding av røde og blå tall. Noen av investeringene mine har virkelig gitt full uttelling og glitrer med pene tall i riktig kolonne. Andre investeringer gav et annet resultat enn jeg hadde håpet på, og de røde tallene sier sitt. Men, alt i alt så kommer faktisk regnskapet mitt ut i null. De negative tallene er omtrent de samme som de positive. Det er i balanse.

Jeg er i balanse. Totalt sett. Til tross for at jeg underveis kjenner meg som en pendel, som svinger mellom rødt og blått hele tiden, så viser årsoppgjøret at jeg totalt sett er i balanse. I harmoni. Jeg er både og - og tilsammen hel.



Regnskapet er godkjent av revisor.

Åshild H. Ruud
Horten, 02.07.07

Ingen kommentarer