lørdag, juli 07, 2007

Hvorfor lager jeg kort?

Satt plutselig her og tenkte på hvorfor jeg er bitt av kortlagingsbasillen... På hvorfor ikke denne hobbyen går over, på samme måte som de aller fleste hobbyene jeg har hatt. Hva er det som fasinerer meg? Hva driver meg? Noe må det jo være, siden jeg lager og lager... :)

Jeg er en nysgjerrig sjel, og det å sitte midt i et virrvarr av utstyr - sånn som det er på kontoret mitt, eller på stempeltreffene jeg av og til er på - det trigger noe i meg! Det får det til å krible i både bein, armer og hode. Det bobler. Det er ikke rart jeg koser meg med kortlaging!

Jeg er glad i farger og former. Det å få leke med papirer i alle verdens farger og mønstre, blekk og maling, sirkler, firkanter, blomster, hjerter, streker... Det er jo dette kortlaging handler om! Det er ikke rart jeg koser meg med kortlaging!

Men aller mest liker jeg å lage noe som kan gi glede. Enten jeg lager noe som gir meg selv glede mens jeg lager det. Bare fordi fargen jeg fant er så flott, eller teksten jeg bruker treffer meg i hjertet, eller fordi jeg lager kortet til en jeg er glad i. Men ikke nok med at det gir meg glede. Det kan gi andre glede også!

Det å sitte - kanskje i timesvis - og pusle med et kort til en god venn. Finne tekster som passer til nettopp det jeg ønsker å si, farger som uttrykker det jeg føler og et design som formidler det hele. Det er glede. Og mens jeg lager, springer tankene litt frem i tid, til øyeblikket når hilsenen skal overrekkes. Forventning og ønske om å overraske, om å glede. Og når øyeblikket er der - gleden det gir å se den andres smil. Det er ikke størrelsen det kommer an på! Selv et lite kort, en liten hilsen, noen gode ord - det er plenty av glede i det! Det er jommen ikke rart jeg koser meg med kortlaging!

Så, nå har jeg en oppfordring til deg som er innom bloggen min - en slags "pay it forward"-ting:

Jeg oppfordrer deg til å lage et kort til noen du er glad i, så enten putte det i en clearbag og sende det i posten (for da gir jo kortet ditt glede til noen av Postens ansatte også!), eller ta med deg kortet og overrekke det til vedkommende, personlig.

Men husk, nyt gleden når du lager kortet og ikke minst - nyt gleden over å vite at du også gir andre glede!

Pay it forward :) Glede fra meg til deg - og videre til noen du er glad i!

Legg gjerne inn et lite pip her i bloggen min når du har gitt et kort til en du er glad i. Det hadde vært utrolig inspirerende å få en laaaang liste med hilsener fra gledespredere her!

God klem!

Legger inn en LO jeg laget for en stund siden. Helt enkel... Den ble laget i inspirasjon etter en artikkel som kommer i augustnummeret av Ett trykk :)

8 kommentarer

Lene S sa...

Herlig Åshild! For en herlig utfordring!! Den skal jeg jammen hive meg over med en gang :o) Flott layout også. Håper du har det bra!

Klem Lene

Berit sa...

Ja, det var et godt spørsmål det her! Og jeg vet svaret - det er en glede å glede! :) Både seg selv under selve arbeidet, finne nye løsninger, oppdage nye ting. Og ikke minst gleden hos andre som mottar ;)
Herlig utfordring - jeg holder allerede på med no' :)
Ha en fin uke!
KLEM

Anita Hagen sa...

Men gud så herlig og hjertelig LO. Utrolig delikat når man har sentrert bilde og all pynt til et begrenset område på LO'en. Lekkert!

Og du lille venn. SELVSAGT har jeg ekstra trykk av hÄnglarna. De blir postlagt i morgen. Vil jo ha deg med på skisseutfordringen vettu =)

Selv reiser jeg på kjærlighetsturné med Tom i morgen. Vi reiser til Örebro, deretter videre til Stockholm. Fredag reiser vi til Dublin og skal nyte irsk kultur frem til tirsdag. Speilrefleksen er gjort klar med nyladede batterier og ekstra minnebrikker...jiiiha! Gleder meg.

Kos deg masse masse og nyt alt som nytes kan!

Go, varm og "regnfri" sommerklem fra Anita

Anita Hagen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anita Hagen sa...

Herreguuud, så uhøflig av meg. Glemte jo helt å takke for den herlige kommentaren du la igjen i bloggen min.

Så tuuuuuusen takk. Gó du Åshild!

Surfine sa...

Herlig Åshild!!! Super utfordring, jeg skal jammen kaste meg på den en dag snart. Skulle bare innom å si at de kule stemplene har jeg kjøpt på www.stampotique.com Se under Jill Penney and Daniel Torrente. Morro med noe som er anderledes synes jeg...og litt motsats til Magnolia syns jeg hvertfall at vi trenger *fnis*

Unknown sa...

Denne utfordringen har jeg allerede tatt ;) Jeg hadde en kollega som giftet seg for noen uker siden. Jeg lagde et brette-kort med 4 deler som hun ble veldig glad for. Jeg fikk høre etter bryllupet at det lå på gavebordet og hun hadde stolt vist det frem til de fleste gjestene. Den største gleden er og glede andre! Ha en fin sommer. Klem fra Linn

Anonym sa...

Hei på deg, i regnværet.

Her forsvinner dagene i oppussing av stua. Blir det oppholdsvær etterhvert, så setter vi nok nesa nedover mot hytta. Hobbysakene ligger klare til nedpakking, og lista over alle kortene som skal lages blir lengre og lengre.
Et "pay it forvard" eller tre kort, skal nok også få høyprioritering.
Er kjempekoselig å selv få kort, sånn helt uten grunn liksom.Bare for at noen har lyst til å gi deg et, bare for de du er du.....

Håper du har/får en kjempefin ferie med tid til masse kreative krumspring.
Og har du en kveldsstund, eller en hel dag for den saks skyld, så kom oppom hytta en tur da vel, så kan vi skravle litt.....

God sommer klem fra HegeT