lørdag, januar 15, 2011

Pippi Power Prosjekt 1b - Pippi gjør det hun har lyst til!

”Pippi gjør det hun har lyst til!”
Dette er noe av det aller beste med hele Pippi Power-prosjektet! Vi skal gjøre det vi har L Y T til å gjøre! Men samtidig er det nok noe av det aller vanskeligste med prosjektet også. Ja, nesten litt paradoksalt. For bare det at jeg velger fokus og gir deg oppgaver, kan være stikk i strid med hva du faktisk har lyst til å gjøre i dag. Da oppfordrer jeg deg til å gi blanke i hva jeg skriver eller gjør og heller følge din egen lyst, ok? For dette skal ikke være en prosjekt fullt av MÅ'er, men et prosjekt som bobler over av LYST'er! 

Vi er opplært til å være oppmerksomme og lytte til hva menneskene rundt oss har behov for. Passe på at de vi er glade i har det bra og får muligheten til å gjøre ting som gjør dem glade. Det er fine greier. Men har vi, i vår iver etter å tilfredsstille andre - i stor grad motivert av redselen for å ikke bli likt eller elsket - har vi glemt hvordan vår egen stemme lyder? Og er det sånn at vi de gangene vi får tak på vår indre stemme, føyser den bort fordi det å ta den stemmen på alvor sikkert kommer til å gjøre oss til egoister? 

Jeg har blitt en stor egoist. Helt ærlig. Og jeg kjenner at det koster meg litt bare det å skrive ordet! Men det er det jeg er - en egoist. Jeg har nemlig begynt å lytte til meg selv. Og nå er jeg i ferd med å bli ganske god på det også. Men det har tatt tid. Og øvelse! 

Jeg tror det kan sammenliknes noe med det å få operert inn CI (Cochlea Implantat) etter å ha vært døv eller sterkt tunghørt. Det er nemlig overhode ingen mirakelkur! Det er hard jobbing og plenty av øving. Men så kan gevinsten være magisk. I det implantatet koples på, fylles verden plutselig med lyd. Nei, med støy! For mens vi som har vært vant til både lyder og ikke minst det å skille lyder fra hverandre og gi dem en plassering eller tilhørighet, fint kan klare å høre vår egen stemme i et krevende lydbilde, vil det være en helt vanvittig oppgave for en som ikke har den samme erfaringen. Da vil lydene kokes sammen til en støyende grøt og jobben med å skille hva som er hva oppleves nesten umulig. Ganske enkelt fordi de ikke er vant til lydene. Det krever iherdig innsats for å sakte, men sikkert, bli kjent med de ulike lydene, gi dem navn og plassere dem der de hører hjemme. (Beklager en veldig forenklet beskrivelse av en alvorlig og omfattende sak som CI...) 

Jeg tror det er sånn det er å jobbe med å finne sin egen stemme. Ja, ikke bare finne, men å kjenne igjen. For rundt oss er det til stadighet et virrvarr av stemmer og venner vi oss til å ha fokuset ut på disse stemmene og konsentrere oss om dem og det de sier, blir vår egen stemme overhørt, overkjørt og til slutt så hes at den nesten ikke kan høres. En fin måte å lytte til sin egen stemme, er å starte i stillhet. Sitte alene i en god stol, skru av alt som kan forstyrre av lyder (musikk, tv, telefoner...) og bare sitte stille. La tankene fly. Ikke analyser eller strukturer dem, men bare lytt. Still deg gjerne et enkelt spørsmål, som for eksempel: Hva har jeg lyst til å gjøre i kveld? Og legg vekt på ordet jeg. Kanskje kan det være fint å ha noe å skrive på mens du sitter der? Skrive, usensurert, ned alt du kommer på. Som om du driver en brainstorming med deg selv. Da er alt lov - og ingen ideer for dumme eller urealistiske! For vi Pippi'er gjør jo det vi har lyst til! 





Oppgave:
En krukke full av lyst!
I dag vil jeg du skal finne en krukke eller skål eller noe lignende, og gjerne noe du kan dekorere litt også. Vi skal nemlig lage en krukke full av LYST! Så vil jeg du skal kjøpe/finne 6 ting som du er veldig glad i, koser deg med eller har lyst på (og nå snakker jeg om spiselige ting…), det være seg sjokolader, kjærlighet på pinne, lakrisstenger eller gulerøtter for den saks skyld. Men – det skal være noe som får deg til å slikke deg rundt munnen med et fornøyd smil når du ser det, ok? Når du har funnet/kjøpt disse 6 tingene, vil jeg du skal lage deg en liste over 6 ting du har LYST til å gjøre. Tenk stort – tenk smått – vær spontan og følg lystinstinktet! Lag deretter 6 papirstrimler hvor du skriver opp disse LYSTIGE tingene og fest så én lapp til hver av de 6 LYSTPINNENE dine og legger/setter dem i krukken eller skålen. Og voila – du har din egen LYSTKRUKKE! Hver dag frem til fredag skal du velge deg ut én av disse pinnene og gi deg selv det som står på lappen. Du velger selv om du trekker tilfeldig eller plukker den som frister deg mest akkurat i dag.  




Ingen kommentarer