torsdag, desember 01, 2011

1. desember - Lykken på kroken

Så er vi her - 1. desember og en helt ny adventskalender!
Jeg har bestemt meg for å la den ha et viktig formål: INSPIRASJON. Det er så fort gjort at disse desemberdagene bare forsvinner uten at jeg helt vet hvor de forsvant. I år vil jeg derfor utfordre både meg selv og deg som er innom her til å sette av litt tid så ofte du kan til å boltre deg i inspirasjon!

Men, hva skal inspirere oss? Jo, tre ting:
1. Kunst
2. Film
3. Musikk

Det er med andre ord en skikkelig kindereggkalender, dette!
3 små inspirasjonsgreier hver dag - det må vel bli bra?

Bildet under her er laget ut fra den første inspirasjonskilden - kunst. Jeg har nemlig vært på kunstnerjakt og trålet gjennom flere gallerier for å se om jeg kunne finne noen som kunne inspirere meg. Og herlighet så utrolig mange dyktige kunstnere det finnes i lille Norge! Og en hel haug av dem har jeg aldri hørt om en gang! Vel, first to go:





ALF TOFTNER
Født i Oslo, bosatt i Råkvåg – Sør-Trøndelag.



UTDANNING

Cand.mag. Inst. Kunst og media, Univ. Trondheim 1979-85.
Kunstformidling, Univ. Århus 1983.
Kunstkritikk og kunstformidling, masterstudiet, NTNU Trondheim 2007.
Trykk på navnet hans for å komme til hjemmesiden hans. 



Som du vil se har jeg tatt utgangspunkt i et av bildene til Alf Toftner og laget min egen variant av det. Utrolig morsom måte å utfordre seg selv på! Jeg har laget mitt på lerret, men du kan like gjerne lage et kort eller en side i en art journal. Det er opp til deg :) Og du - hvis du hiver deg med, legg igjen en link her i innlegget, så skal jeg legge inn bildene her fortløpende - til ren inspirasjon! 







.....

Så til inspirasjonskilde 2 - film!
Jeg kan ikke tenke meg bedre måter å nyte adventstiden på enn å nyte en skikkelig Feel Good-film. Jeg har surfet litt rundt på nettet og funnet frem noen filmer som jeg tror og håper kan gi go'følelsen. Noen av dem har jeg sett allerede, andre vil jeg gjerne se. Så, her er den første - "Letters to Juliet". 


Letters To Juliet

Letters To Juliet er en hjertevarm romantisk komedie. Vi møter journalistspiren Sophia og den vordende restauranteieren Victor på vei fra New York til Italia for å ha ferie, og det er tydelig at de trenger å få litt romantikk tilbake i forholdet - særlig fordi målet deres er byen Verona, der selveste Julie Capulet fra Romeo og Julie stammer fra.

Men Victor er mer interessert i å finne leverandører til restauranten han drømmer om å åpne enn i å pleie forholdet til Sophia, som imidlertid får sitt romantiske påfyll fra annet og uventet hold: Hun blir med en gruppe frivillige som svarer på brev som strømmer til Verona fra hele verden - brev til Shakespeares Julie som søker råd om kjærligheten.


Et av brevene Sophia svarer på er gammelt, fra 1951, og er skrevet av en engelsk kvinne som heter Claire Smith som forelsket seg i en ung italiener i ungdommen, men lot sjansen gå fra seg. Til Sophias store overraskelse inspirerer svarbrevet hennes Claire - som nå er bestemor - til å reise til Verona på jakt etter sin tapte kjærlighet, sammen med barnebarnet Charlie.



Nå som Victor er opptatt med sin kulinariske søken, drar Sophia, Claire og Charlie ut på den vakre italienske landsbygda på leting etter Claires tapte kjærlighet. Underveis blomstrer romantikken på uventede måter, og Sophia befinner seg dermed ansikt til ansikt med de samme rådene hun ga Claire i svarbrevet. Vil hun tørre å gripe kjærligheten eller vil hun - som Claire - tilbringe resten av livet og angre på at hun ikke valgte rett vei?



.....

Så til inspirasjonskilde 3 - musikk!
En fantastisk versjon av Bobby McGee:


Ha en fin 1. desember ♥

4 kommentarer

Anonym sa...

Takk Åshild, da ble det adventskalender på meg i år:>) Å en super en.
Klem
Marit M

Marianne/skorpionen sa...

Liker tankene dine. En sånn adventskalender vil jeg også ha!! Setter med ned med en gang jeg, med en liten AJ og litt musikk (filmen får jeg ta en annen dag :D )

Åshild sa...

Herlig, Marianne! Gleder meg til å se :)

Marit: <3

Fars Datter sa...

Å, så koselig kalender! Og spennende. Tusen takk! Jeg kommer tilbake i morgen! Gleder meg allerede. :)
Forresten: Din variant av "Alf Toftner" er min favoritt. Veldig bra! :)