onsdag, desember 11, 2013

Et lite uttrykk - Luke 11


Dagens ord - M O T - er et tema jeg har skrevet mye om her i bloggen min. Hvis jeg kan spørre deg om å lage en Top 3-liste over modige mennesker, hvem ville du ha med på lista di? 

(Ja, lag lista di nå. Ikke les videre før du har laget den. Følg intuisjonen din - det er den spontane lista jeg er nysgjerrig på.)

....

Her min min spontane:
1. Christine Koht - som våger å by på seg selv. 
2. Per Fugelli - som våger møte livet ansikt til ansikt.
3. og sist men ikke minst Nelson Mandela - som våget å tro på mennesket på tross av alt. 


Sterke, flotte og modige mennesker som har satt spor etter seg - på svært så ulike vis. 
Vi trenger mennesker som dem, som går foran og åpner dører for oss andre som kommer forsiktig tuslende etter. Men hvorfor har jeg bare "kjendis"-navn på lista mi? Jeg har jo så utrolig mange modige mennesker i både familie, vennekrets og blant bekjente. Mennesker som våger - selv om de både er redde og det koster dem mye. Så Top-3-listene våre er fine inspirasjonstavler, men hei - la oss bruke dagen til å løfte frem alle de "små" modige vi kjenner! De som er hverdagsmodige - og i nettopp det gjør det enklere for oss å være hverdagsmodige også. For hvem vet hvordan nettopp din 10-meter ser ut? Kanskje krever det alt du har av mot å våge se et annet menneske i øynene? Kanskje koster det deg all verdens mot å ringe legekontoret for å be om en time? Kanskje er du verdens modigste når du sier unnskyld til et menneske du har såret? Kanskje finnes det ikke noe mer modig enn å våge si nei for første gang? Kanskje føles det som å hoppe fra 10-meteren når du forteller noen at du trenger litt hjelp? Kanskje gjør du ditt modigste valg når du takker ja til drømmejobben - selv om du er vettskremt? Jeg har mine 10-metere - du har dine. Det fine er at vi kan løfte hverandre opp. 


Mot er ikke fravær av frykt, 
men evnen til å gå videre selv om du er redd.


Ingen kommentarer