torsdag, desember 12, 2013

Et lite uttrykk - Luke 12

Før trodde jeg at jeg hadde en utømmelig kilde som jeg kunne hente omsorg fra og gi til menneskene rundt meg. Det ga meg så mye glede å vise andre omsorg, så jeg ga og ga. Og plutselig en dag var jeg tom. Helt tom. Og for en Giver, er det en ganske skjellsettende opplevelse å plutselig ikke ha noe å gi. For hvem var jeg da? Jeg som alltid var den som hadde med en liten overraskelse, et lyttende øre, noen ord fra hjertet, klemmer og klapp på ryggen. Plutselig sto jeg der - munnen var tørr, hendene tomme, ørene fulle av bomull og armene hengene slapt ned. 

Vi sender bilen vår på service jevnlig, for - sånt sluntrer man ikke med! Det kan jo forringe verdien på bilen...

 Men hvordan tar vi vare på oss selv? Hvor nøye er vi med å ta en sjekk av ståa? Hvor gode er vi til å lytte etter eventuelle ulyder? Bilen er utstyrt med varsellamper som ikke gir seg før vi gjør noe med problemet. Sånn er egentlig kroppen vår også. Det er bare det at vi ikke har lært hvordan vi skal lese varsellampene. Vi lærer at vi skal være på giver'n. Og blir like oppriktig overraska når vi plutselig står der med tom tank.

Det er egentlig ganske enkelt. Det handler om å gi - og ta i mot. Om balanse. Liv Ullmann har en gang sagt at det er tøft å vise omsorg. Jeg påstår at det er minst like tøft å ta i mot. Det krever mot å gi omsorg til andre mennesker - for i det ligger det en risiko at det du gir, ikke blir tatt i mot. Det krever mot å ta i mot omsorgen. Det er, merkelig nok, sårbart for oss mennesker å innrømme at vi trenger andre mennesker - at vi trenger omsorg, omtanke, pleie, støtte, kjærlighet. 

Det er deilig med mennesker som viser omsorg. Verden hadde ikke vært levelig uten. Men det er enda deiligere med omsorgsmennesker som også våger å ta i mot. De har skjønt noe veldig viktig. Det kalles service - eller vedlikehold om du vil. En helt livsnødvendig greie for hver eneste av oss. Omsorgen er ingen utømmelig kilde. Den trenger påfyll også. Da tar du deg selv på alvor. Da verdsetter du deg selv. 

Omsorg. "Om" - sørge om. Jeg får et nydelig bilde i hodet akkurat nå. Et bilde av et menneske som har rause armer. Armer som kan strekkes ut, men som også kan holde om. Holde om et annet menneske - og holde om seg selv. Sørge for den andre - sørge om seg selv.

Ingen kommentarer