mandag, desember 11, 2017

Gode ord - 11. dag i advent 2017



ORD:
BÆREKRAFT & FRISKLUFT

Dagens ord kommer som en frisk og freidig vind inn mellom alle de andre varme omsorgsordene. På en eller annen måte utfordrer de meg kanskje enda mer enn omsorg, venner, kjærlighet og skaperglede. Kanskje fordi de begge handler om noe som er større og utenfor oss selv? Og noe som ikke bare forplikter, men som får og gir store konsekvenser. Bærekraft og friskluft - jeg syns de passer så bra sammen, med fellesnevneren natur. Det handler om balansen mellom å gi og ta, om å forvalte, om å yte og nyte, ta vare på og bruke. Det handler om å løfte blikket og utvide perspektivet. For, herlighet - se hvor fantastisk naturen er! Så ufattelig variert og mangfoldig, så vakker, så upolert, så sart, så brutal, så full av gaver og samtidig så utfordrende. 

Jeg har blitt en friskluftsentusiast (ok, i alle fall når jeg har beseiret dørstokken...!) og frisk luft har blitt min aller beste medisin. Det gjør noe med både kropp og psyke å gå ute i variert terreng, puste, oppdage fuglesang og ukjente sopparter, se på farger, kjenne vind, regn eller sol pirre huden i ansiktet... Jeg glemmer meg og mitt og får øynene opp for verden og alt det som lever sitt eget liv rundt meg. Det er bra med perspektiv! Det er bra å føle seg litt liten i møte med naturens mange undere. Det er bra å kjenne på at lille meg faktisk er en del av en stor verden. Full av respekt og ydmykhet.


Dagens gave er selvfølgelig en blomst - et vakkert bilde på både bærekraft og friskluft. Og Pingu elsker blomster! I alle varianter! Ja til mangfold!

Vil du være med i trekningen om dagens luke, må du legge igjen noen ord her i bloggen eller i innlegget på Facebook. Og etter at du har gjort det, anbefaler jeg en tur ut i frisk luft :)

5 kommentarer

Hanne Hanssen sa...

Natur=medisin! Sanne ord! ❤️ Takk for inspirasjon og ettertanke i disse førjulstiden. Jeg digger kalenderen din! Ha en strålende dag!

Bodil sa...

Enig med Hanne her ovenfor, dette er den beste adventskalenderen ever❤

Eli sa...

Helt enige det du skriver❤️

Eva Murray sa...

Herlig! Er så enig.

Tone K. sa...

Nok et herlig kort fra deg Åshild :D
Min mor har alltid sagt at frisk luft er godt for kropp og sjel og det er vel ikke før jeg ble voksen at jeg skjønte hvor sant det er :)