lørdag, desember 16, 2017

Gode ord - 16. dag i advent 2017



DAG 16:
TAKKNEMLIGHET & TUSEN TAKK

Jeg skulle ønske jeg kunne si med trygghet og rak rygg at jeg er et takknemlig menneske, men jeg har visst ennå et godt stykke å gå før jeg bruker mer tid på å være takknemlig enn utakknemlig. Joda, jeg er godt oppdratt og flink til å si takk i møte med andre menneskers hjelp og giverglede, og det gjør jeg av hele mitt hjerte, men hva med takknemlighet? For meg handler takknemlighet om en grunnholdning og en grunntone i møte med livet. Ja, kanskje faktisk aller mest i møte med de små gode tingene i livet. Bærer jeg med meg en grunnleggende takknemlighet i møte med livet mitt? Takknemlighet for at jeg bor trygt og godt, at jeg har mennesker rundt meg som er meg både nære og kjære, at jeg har det jeg trenger og mer til for å leve greit, takknemlighet for vennskap, kjærlighet, opplevelser, minner, muligheter...? Jo, jeg tror jeg kjenner på denne takknemligheten. Jeg er bare ikke så god på å ikke ta det for gitt, og på helt vanlige hverdager i et helt vanlig liv for et helt vanlig menneske er det skummelt hvor mye enklere det er å fokusere på alt jeg er misfornøyd med enn det jeg er takknemlig for. 

I stedet for å skrive fine ord om takknemlighet, er det mye mer givende å bruke skrivestunden nå til å løfte frem hverdagstakknemligheten, for DEN fortjener mye mer plass! 

I dag, på en helt vanlig og god adventslørdag, er jeg varmt takknemlig for:
- at jeg våkner varm og god under ei like varm og god dyne og at jeg kan dusje i varmt og rent vann før jeg tar på meg rene klær
- at jeg er frisk og sprek nok
- at jeg har mat i kjøleskapet
- at jeg får besøk av ei god venninne i dag og kan fylle resten av helgen med fine stunder

Er ikke dette grunner nok til å jodle og danse av pur takknemlighet, vet ikke jeg! Vil du være med? 


Så er det tid for å si TUSEN TAKK! Dagens gave er aller først et høyt og varmt TUSEN TAKK til alle dere som setter av dyrebar adventstid på å besøke adventskalenderen min. Det gjør meg så glad! Og så har jeg laget coveret til en "Takkebok" som vinneren kan bruke til å skrive inn ting å være takknemlig for. Pingu er full av takknemlighet også!




Vil du være med i trekningen av dagens gave, må du legge inn noen ord enten her i bloggen eller i innlegget på Facebook.


4 kommentarer

Hanne Hanssen sa...

Takk for at du lager denne kalenderen og setter ord på tingene vi andre streifer innom av og til. Viktige påminnelser i disse travle og stressende tider der vi kanskje tar ting for gitt og glemmer å ta oss tid til å tenke over hvor godt vi har det. Fin Pingu!! <3

Eva Murray sa...

Tusen takk for gode og ettertenksomme ord i oadventstiden. VI har mye å være takknemlige for.

Tone K. sa...

Så flott kort! :)
Også så herlig pingvin ♥

tas sa...

Nydelig kort! Liker så utrolig godt stilen din :)