mandag, desember 12, 2011

12. desember - Livsmot.

Det er deilig å la seg inspirere, og denne gangen er det former, farger og layout som har fått meg igang. Jeg blir som en liten unge når jeg får leke og eksperimentere på denne måten. Og samtidig vokser jeg nesten der jeg står og ser farger og former bygge opp et bilde. Ikke fordi det blir så vakkert eller grådig bra, men fordi jeg føler meg modig. Modig fordi jeg våger å gjøre noe nytt. Og modig fordi jeg våger å stå for det jeg gjør ved at jeg legger det ut her. Og denne modighetsfølelsen førte meg videre til dagens film - og dagens sang... Men aller først - ta en tur innom dagens kunstner:






...

Når jeg malte bildet, vet jeg ikke hvorfor dama og ordet "livsmot." kom med... De bare kom. Men plutselig så jeg en link - rett til min favorittfilm over alle filmer: Så som i himmelen. Jeg ser for meg både Gabriella, Lena, prestekona og flere av de andre - der de står i sitt LIVSMOT. 



En internasjonalt fremgangsrik dirigent avbryter dramatisk sin karriere og trekker seg ensomt tilbake til sin barndoms by i Nord-Sverige. Det går ikke lang tid før det lille samfunnet får vite om det.

Han blir spurt om å komme for å høre på det lokale koret som øver i samfunnshuset hver torsdag. Han har vanskelig for å si nei, for det eneste de ønsker er jo bare at han skal stikke innom en gang, og kanskje gi dem noen gode råd. Han bestemmer seg, og etter dette blir ingen ting som før i den lille byen. Koret utvikler seg og vokser. Han får venner og fiender. Og ikke minst, han møter kjærligheten.

...

Gabriellas sång, naturligvis. 


Ingen kommentarer