onsdag, desember 18, 2013

Et lite uttrykk - Luke 18

 Jeg kikker på bildet og ordet "stryke" popper mot meg. Ikke styrke, men stryke. Rart. Og så begynner det å krible i fingrene mine... Krible etter å stryke på noen. Men ordet i dag er ikke stryke, men styrke. To ord med ganske forskjellig betydning til tross for at det bare er bittelitt forskjell på dem. Det ene har tyngde og pondus, det andre har varsomhet og mykhet. Jeg begynner å tro at lite er tilfeldig. Kanskje det var viktig at jeg "leste feil"? Kanskje handler dagens luke om å utvide forståelsen min av hva styrke er? 

Som vanlig googler jeg ordet "styrke" - og så godt som hver eneste link handler om styrketrening. Så styrke er tydeligvis noe vi skal trene opp. Noe må gjøres først før vi får styrke. Det er snevert, det. Og heldigvis står jeg fritt til å velge min egen forståelse av ordet. Jeg vil ikke skrive om en styrke som er avhengig av prestasjon først. Jeg tror styrke er noe vi alle har - og som vi griper tak i når vi må. Ja, kanskje ofte når vi ikke har noe annet valg. Vi velger ikke å være sterke. Det er skummelt, krevende og slitsomt å være sterk. Jeg vil aller helst bare være helt på det jevne, jeg. Ikke imponerende sterk. Styrken min skal ikke brukes til å imponere, men til å leve. 

Jeg tror at styrken min var like mye en hemsko som en, ja, styrke når jeg møtte veggen. Jeg skulle klare meg selv, jeg skulle ikke gi meg, jeg skulle ikke hvile. Jeg var jo så sterk! 

Nå, i mitt nye liv, vil jeg ikke knytte identiteten min til det å være sterk. Eller i alle fall ikke sterkere enn alle andre. Jeg har nemlig fått smaken av det å være svak. For meg har det åpent så mange dører. Å ikke være «den sterke» gjør det lettere å åpne opp for å motta omsorg. Og det er fantastisk å få omsorg! Ikke pokker om jeg vil gå tilbake på det. Jeg trenger ikke være spesielt sterk. Bare sånn helt vanlig. Og så kan jeg heller bruke den energien jeg brukte på å være veldig sterk til å stryke - stryke på og berøre. For, det ligger jommen mye styrke i det å stryke også. Og det er en styrke som gir mening. Den andre er bare nødvendig.

Ingen kommentarer