fredag, april 15, 2016

Håp og sommerfuglvinger


Her går jeg
i vinterens blåklokkelengtende hvitt
Fanden er raus
og drømmene kjennes litt slitt
En havner så lett på villstrå
med for mye livsappetitt
Jeg lengter etter lyst
fra en medvinds pust i nakken
eller en fin og stille solskinnsdag
takket være et vindpust
fra en sommerfugls tilfeldige vingeslag

Sommerfuglvinger kan forandre alt
Gjøre salt til søtt og varmt til kaldt
Når elva blir for stri
og tar for mange bråe svinger
skulle jeg ønske Gud hadde
skapt meg med sommerfuglvinger



Det tikket inn en fin melding på telefonen min i dag - med en link til Anne Grethe Preus sin vakre "Sommerfuglvinger". Noen ganger er det bare sånn at gleden faktisk sniker seg inn gjennom dører jeg ikke visste jeg hadde åpnet. Den lille sommerfuglmeldingen ga meg frisk luft og smil i hjertet, og minnet meg på det bittelille 3-bokstavsordet "håp" som kan romme så uendelig mye mer enn tre små bokstaver ville tilsi. Men små ord har så lett for å bli oversett og glemt i stormen av alle de store og imponerende ordene. 

Jeg har noen tunge uker bak meg. Uker som jeg nå i ettertid kan kalle realitetsorientering, men som der og da bar preg av iver og optimisme som sakte, men sikkert forvandlet seg til små nederlag og uoppnåelige mål. Men kanskje var det sånn jeg måtte ha det? For plutselig kunne jeg se at det satt et nytt ord i stua mi og prøvde å få kontakt. Et ord som, ganske så fint egentlig, er sånn midt-i-mellom-passe-langt: aksept. Livet er ikke som det var, men det er som det er - og det vil jeg så gjerne akseptere. Og så kom sommerfuglvingene inn, løftet frem litt håp og mens jeg lytter til sangen og skriver her i bloggen, dukker den fine setningen til Joralf Gjerstad opp igjen: Jeg velger det lyse. En setning full av små, vakre ord. En setning som både rommer håpet - i det lyse, og aksepten - i det at jeg selv gjør valget. 

For det som så ut til å bli
storm og tunge byger
Det ble en fin og stille solskinnsdag
takket være et vindpust
fra en sommerfugls tilfeldige vingeslag


Ønsker hver og en av dere en god helg.




1 kommentar

Benedicte sa...

Hei Åshild!
Det var et vakkert innlegg!

Riktig god helg til deg også!

Klem fra Benedicte