tirsdag, april 12, 2016

Livsstilsendring - en drøm om lykke?


Livet mitt er i endring på mange områder, og det setter i gang mange prosesser. Og ikke minst tanker. Jeg har så lett for å tenke at "hvis bare jeg..., så...". Med det velger jeg både å fokusere på alt det jeg ikke er eller har nå og på handling og prestasjon. Hvis bare jeg klarer å spise fire sunne måltider om dagen, så blir jeg tynnere. Hvis bare jeg får til å jobbe litt mer, vil jeg tjene mer penger. Hvis bare jeg orker å pushe meg sjøl, vil formen bli bedre... Hvis bare, hvis bare... Og så glemmer jeg å se hva jeg har rundt meg akkurat nå. Jeg har blikket festet alt for langt frem. 

Livsstilsendring. Det er et G E D I G E N T ord! Det holder ikke med de nære, små ting da... Vi snakker om det store, omfattende, kompliserte, nytenkende, gjennomtrengende, grensesprengende. Vi snakker om det betydningsfulle, rosverdige, imponerende. Vi snakker 7-milssteg og 10-metershopp. 

Jada. 
Jeg prøver og prøver.
Og hvisker stille om det bittelille, brokete, veldig enkle, hverdagslige, glimtvise, velbrukte. Jeg hvisker lavt om alt det ubetydelige, det verdiløse, det mislykka. Jeg ser bare museskritt og magaplask. 

Status pr. i dag på prosjekt Livsstilsendring er kort sagt magaplask. 
Heldigvis har jeg likevel gjort i alle fall én lur ting: 
Når nå først dette følelsesmessige magaplasket skulle komme, er jeg glad jeg har prioritert å gå mye på tur ute i skogen. For når jeg nå først ligger her på magan, er det mirakelet skjer:

Jeg ser rett inn i noe blått og helt vidunderlig. Årets første blåveistue. Det vakreste tegnet på at etter en lang, kald og krevende vinter, kommer våren med sol, varme og nytt liv. 

"Lykke er å få en bukett av de blomstene som er innen rekkevidde."

Jeg erklærer herved min G E D I G N E Livsstilsendring for avsluttet. 
I stedet for åpner jeg med dette min b i t t e l i l l e Hverdagsplan. 

Den rommer følgende:
- korte og lange turer i frisk luft og flott natur
- samtaler og opplevelser med mennesker jeg er glad i
- nok søvn
- nok hvile
Dette er ting som skaper lykke.
Og alt er innen rekkevidde. 

4 kommentarer

Marianne/skorpionen sa...

Høres ut som en veldig god plan!! Lykke til!
klem

oliven sa...

Fantastisk god plan og fantastisk godt sagt. Jeg tror store ord som for eksempel "livsstilsendring" kan gjøre oss like overveldet og svimmel som når man står ved siden av en skyskraper. Det har jeg aldri gjort, men jeg har stått ved siden av det nærmeste en skyskraper vi har her på Malm: gruvetårnet. Bzzz, da går det rundt for meg. Å ligge på magen og se ned i ei blåveistue høres uendelig mye bedre ut! :-D

Susanne Halseth sa...

Så flott du skriver Åshild. :D
Masse lykke til med hverdagenplanen, heier på deg :)

Åshild sa...

Fininger <3 God klem til dere alle tre!