mandag, mai 21, 2007

Forandring og forvandling

Nok et kort til kortstokken min. (Jeg har jo lovet at jeg ikke skal bli hengende etter igjen....)

Denne gangen er utfordringsordet "Change". Og det er som om jeg skulle valgt det selv! Det passer jo så bra i forlengelsen av sist ukes utfordring.

Selve ordet "Forandring", eller kanskje enda bedre "Forvandling", minner meg om favorittsymbolet mitt: Sommerfuglen. Et slående bilde på at livet ikke ville vært fullstendig eller fullbragt (om jeg kan bruke så store ord) uten nettopp forandringer.

Jeg valgte å lage et kort med et av barnebildene mine på, sammen med en stor verktøykasse. For det er sånn det føles. Illustrasjonen gav seg liksom selv. De siste tre årene har jeg vært igjennom mange forandringer og forvandlinger, både store og små. Og når jeg ser meg tilbake, så ser jeg at det er noen helt nødvendige verktøy jeg har hatt behov for - rett og slett for å klare forandringene.

"Need" - forandringene mine har stort sett kommet som et følge av et behov. Jeg har hatt behov for å endre på noe, enten det er ting rundt meg eller i meg. Uten en følelse av dette behovet, tror jeg ikke forandringen er mulig å gjennomføre. Den vil iallfall være vanskelig å gjøre varige endringer.

"Belief" - jeg må også tro. Tro på at jeg kan klare å forandre meg. Tro på meg selv og min evne til å mestre forandring. Tro på at endringen vil gjøre meg godt.

"Will" - hvis behovet er fase 1 og troen fase 2, så er viljen den fasen hvor jeg kan igangsette endringen. Det hjelper lite å kjenne på behov for forandring eller å tro på forandring hvis ikke viljen også er tilstede. Jeg må ville det. Jeg sier ikke at det nødvendigvis ligger noe veldig lystbetont i denne viljen, for ofte er forandring smertefullt og vanskelig. Men, de gangene jeg likevel - og tross alt - kjenner at jeg vil forandre noe selv om det innebærer smerte, så har jeg funnet en avgjørende styrke i forvandlingsprosessen. Da kan jeg klare det!

"Guts" - og da må det jobbes! Da er det på tide å brette opp ermene og bruke alle de krefter og egenskaper jeg har til å gjennomføre forandringen.

"Friends" - jeg hadde først tenkt å skrive "help", men så ble det litt sånn 'klient'følelse... Så, jeg valgte å skrive venner istedenfor. For til syvende og sist går det ut på det samme: Følelsen av å bli både hjulpet og heiet fram av mennesker som er glad i deg og som har troen på deg. Av og til finner jeg metodene for forandringen selv, andre ganger er det godt å få råd og veiledning av andre. Og uansett er det godt å ha noen å støtte seg på.

"Patience" - og så er det viktig å huske på at Ting Tar Tid. Det tar tid å endre gamle vaner og inngrodde mønster. Det kan føles som en evigvarende tålmodighetstest. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har følt at jeg stamper i gjørme uten å komme dit frem hvor jeg ønsker å være. Hvor mange ganger har jeg ikke slengt ut setningen: Tålmodighet er no' herk! Men, ting tar tid. Vi trenger tid til å både gjøre oss helt ferdig med det som var, kjenne hvordan det er å være på vei, og ikke minst så trenger vi tid til å forberede oss til det som kommer. Ting tar tid.

"Awareness" - et ord jeg har blitt så glad i, men som jeg syns er vanskelig å finne et godt uttrykk for på norsk. Bevissthet? Tilstedeværelse? Oppmerksomhet? Det skjer hele tiden små og store forandringer i livene våre. Og klarer vi å være tilstede, være bevisste og oppmerksomme, så vil "reisen vår" få en ekstra dimensjon. Ja, for det ligger noe i det at livet er en reise. Puppen forvandles til en sommerfugl gjennom en lang reise.

Og derfor valgte jeg å bruke et av barnebildene mine på dette kortet, nettopp for å illustrere det at jeg forandres eller forvandles ikke nødvendigvis til en annen person. Alle de små og store endringene jeg er med på, er en del av prosessen hvor jeg skritt for skritt blir mer av den personen jeg er ment å skulle være.

Forandring er smertefullt.
Forandring er nødvendig.
Forandring er skremmende.
Forandring er vekst.
Forandring er utfordrende.
Forandring er spennende.
Forandring er sorgfullt.
Forandring er læring.
Forandring er tap.
Forandring er gevinst.
Forandring er liv.

3 kommentarer

Emily Falconbridge sa...

wow, this is so beautiful! i just love it!

Anonym sa...

Kjempeflott kort. Barnebildene dine er nydelige.

Jill sa...

Dette er noe av det tøffeste jeg har sett!!!!!!
Oppi verktøyskassen med DET supercoole uttrykket!
Nydelige ord :-)